Wytyczne dotyczące wesel i przyjęć | wszystko, co musi wiedzieć Para Młoda

Ministerstwo Rozwoju i Główny Inspektorat Sanitarny opublikowały oficjalne wytyczne dotyczące organizacji imprez (w tym wesel i przyjęć) i spotkań okolicznościowych w trakcie trwania epidemii SARS-CoV-2 w Polsce. Innymi słowy: coś, na co wszyscy czekali, niekiedy wręcz z wstrzymanym oddechem. Od 6 czerwca mogą odbywać się wesela, do 150 gości a niepewność co do ich wyglądu (zwłaszcza dla tych wesel już za kilka dni!) była nad wyraz irytująca. W międzyczasie w przestrzeni publicznej pojawiać zaczęły się ogromne ilości fake newsów. Szkodliwych – bo rodzących zbędną frustrację, złość i zawód. Na szczęście mamy już oficjalne wytyczne dotyczące wesel. 

Po co są wytyczne dotyczące wesel i dlaczego tak na nie czekaliśmy?

Właściciele obiektów weselnych, usługodawcy ślubni i same Pary Młode chcą wiedzieć, jak wiele dodatkowych działań muszą podjąć, żeby ich przyjęcie mieściło się w minimum ram tychże wytycznych. I tutaj absolutnie ważna uwaga: biorąc pod uwagę tak duże przedsięwzięcie, jak wesele i tak dużą ilość osób biorących udział w przygotowaniu – musimy brać pod uwagę kompromisy. Bez kompromisów w normalnej sytuacji bardzo trudno, w obecnej byłoby jeszcze trudniej.

Wytyczne dotyczące wesel, mają wspierać nas w takim podejściu do tematu wesela, żebyśmy później nie mogli zarzucić sobie zaniedbania. Mamy poniekąd szczególne warunki, niecodzienne okoliczności i faktem niezaprzeczalnym jest to, że podejście musi być również nieszablonowe. My jako branża ślubna – staniemy na rzęsach (jak zawsze!) by sprostać wymaganiom narzeczonych i spiąć to wszystko w jeden wspólny mianownik, jakim jest bezpieczeństwo wszystkich uczestników wesela.

A teraz do rzeczy!

Co oznaczają poszczególne wytyczne?

  1. Wytyczne dla organizatorów imprezy:

  • Dostosowanie liczby zaproszonych gości do nowych wytycznych związanych z dopuszczalną liczbą osób w trakcie imprezy.

  • Poinformowanie gości i obsługi, że w imprezie nie mogą brać udziału osoby chore na COVID-19, zakażone SARS-CoV-2, przebywające w kwarantannie, izolacji, manifestujące objawy ze strony układu oddechowego.

  • Poinformowanie gości o wytycznych dotyczących wszelkich ustalonych zasad panujących w miejscu imprezy.

  • Dysponowanie pełną listą gości i obsługi imprezy wraz z kontaktami do udostępnienia w razie potrzeby organom Państwowej Inspekcji Sanitarnej.

  • Zapewnienie, aby – w miarę możliwości – przy jednym stoliku wyznaczane były miejsca dla rodzin lub osób pozostających we wspólnym gospodarstwie domowym.

  • Organizatorzy i obsługa powinni nosić maseczki lub środki ochrony ust i nosa wskazane w obowiązujących regulacjach prawnych.

  • Liczba gości uzależniona jest od limitów podanych w aktualnych przepisach prawa.

Liczba zaproszonych gości – jasna sprawa, tutaj mamy limit 150 osób i nie trzeba się szerzej rozwodzić nad tym. Jak poinformować gości o tym, że chorzy są niemile widziani a wręcz nie mają wstępu? Myślę, że w tym wypadku każdy swój rozum ma i nikt przy zdrowych zmysłach – nie pójdzie na wesele w trakcie kwarantanny, po zdiagnozowaniu zakażenia czy też będąc objawowym. Jak poinformować o wytycznych? Tutaj akurat proponowałabym zrobić to w absolutnie najprostszy sposób: przekujmy tą powinność w detal. Uwielbiam detale (w rozsądnej formie i ilościach) i zachęcam Was do zwrócenia na nie uwagi. Konkretnie: kojarzycie tablice z usadzeniem gości, tablice powitalne? Tablica z wytycznymi, w jakimś ustronnym miejscu, może nie gigantyczna – po prostu czytelna, spójna z innymi elementami papeterii ślubnej. Każdy zainteresowany będzie mógł podejść i przeczytać, będzie dostępna przez cały czas trwania wesela i nie będzie kuła w oczy swoją innością. Jak stworzyć listę gości do ewentualnego udostępnienia? To już banał. Każdy z nas ma kontakt do ludzi, których zaprasza na własne wesele. Nic dodać, nic ująć. Obcych przecież nie zapraszamy! Jak zapewnić miejsce przy jednym stoliku tylko dla członków jednej rodziny? Tutaj wchodzi już nieco wyższy poziom logistyki. I wspomniane wcześniej kompromisy. Sala sali nierówna. Każda ma inne zaplecze techniczne, inny metraż, inny rodzaj stołów. Wesele weselu nierówne. Są takie, gdzie przeważa rodzina. Są takie, gdzie mamy mnóstwo znajomych, każde z innego miasta, z innego kręgu. Przekrój gości i możliwości sali – to czynniki, które zdecydują o finalnym usadzeniu. Starajmy się po prostu jak najmniej tych gości mieszać. Niech wkradnie się cień tradycji – goście Panny Młodej siądą przy jednym (lub kilku) stole, goście Pana Młodego analogicznie. Integracja to jedno, swoboda (każdy lubi zobaczyć znajome twarze!) i poczucie bezpieczeństwa to drugie, niemniej tutaj ważne. Maseczki dla organizatorów i obsługi? Tutaj wiele tłumaczyć chyba nie trzeba. Choć osobiście nie wyobrażam sobie – póki co – niemal doby w maseczce, gdy jako wedding planner zaczynam pracę z rana i kończę… następnego ranka. Tutaj ważna będzie taka organizacja pracy, żeby łapać przerwy na złapanie świeżego powietrza na zewnątrz (gdzie w tej chwili maseczki wymogiem nie są).

UWAGA! W kolejnym artykule uwzględnię: wytyczne dla właścicieli obiektów / pracodawców, wytyczne dla pracowników / obsługi, wytyczne dla klientów/dostawców/podwykonawców/ekip przygotowujących imprezy i pracujących na miejscu w czasie imprezy. Jest to na tyle obszerny (i odrębny) temat, że warto poświęcić jemu uwagę osobno.

Bezpieczna organizacja imprezy/spotkania

  1. Umieszczenie przy wejściu do obiektu, w widocznym miejscu, informacji dotyczącej konieczności dezynfekcji rąk przy każdorazowym wejściu do obiektu.
  2. Zapewnienie pracownikom, gościom oraz innym osobom z zewnątrz środków do dezynfekcji (płyny dezynfekcyjne); rekomendowane umieszczenie dozowników z płynem do dezynfekcji przy wejściu do obiektu, dla gości w obszarze sali jadalnej, przy wyjściu z toalet, w pomieszczeniach socjalnych, itp.
  3. Umieszczenie w różnych częściach obiektu, w widocznych miejscach – informacji, że rekomenduje się:
  • zachowanie bezpiecznej odległości od rozmówcy (minimum 2 metry),
  • częste mycie rąk.
  1. Wywieszenie w pomieszczeniach sanitarno-higienicznych instrukcji dot. mycia rąk, zdejmowania i zakładania rękawiczek, zdejmowania i zakładania maseczki, a przy dozownikach z płynem do dezynfekcji – instrukcji dezynfekcji rąk.

  2. Zorganizowanie, w miarę możliwości,  szatni w ten sposób, aby odzież wierzchnia poszczególnych gości nie stykała się (np. co drugi wieszak).

  3. Wyłączenie z użycia suszarek nadmuchowych, zapewnienie w toaletach jednorazowych ręczników papierowych.

  4. Ustalenie zasad dotyczących liczby osób przebywających w toalecie, mając na uwadze dystans społeczny 2 metry.

Jak informować o konieczności dezynfekcji rąk? Tak jak wcześniej pisałam o wytycznych – proponuję przekuć to w subtelne, nie ostentacyjne detale typu: tablice, tabliczki, drogowskazy. Zapewnienie płynów do dezynfekcji? Płyn do dezynfekcji można przelać do nie rzucających się w oczy buteleczek, osobiście kupowałam ostatnio takie w Ikei: Tomat. Są białe, turkusowe i malinowe na ten moment. Oczywiście jest mnóstwo innych możliwości, to tylko taka drobna rada – co by nie oszpecać przestrzeni weselnej niekoniecznie pięknymi pojemnikami. Umieszczenie w dwóch różnych częściach obiektu informacji – i tutaj proponuję zmaksymalizować przekaz na minimalnej powierzchni i przestrzeni. Przykład? Przy tablicy usadzenia gości (lub tuż za nią) tablica z wytycznymi oraz przypomnieniem o myciu rąk i zachowaniu bezpiecznej odległości. Nie musi to być oficjalna forma, ubierzmy to w dystans! Wywieszenie instrukcji? Prosta sprawa. Jeśli lokal tego nie zapewnia, drukujemy z internetów i wieszamy w toaletach. Instrukcję dezynfekcji rąk zostawiamy przy płynie, wystarczy mała ramka z wydrukiem instrukcji albo ulotka.

Należy zwrócić szczególną uwagę na:

  1. Obowiązkową dezynfekcję rąk przez klientów przy wejściu na teren lokalu.

  2. Udostępnienie dozowników z płynem do dezynfekcji rąk dla gości w obszarze sali jadalnej oraz przy wyjściu z toalet.

  3. Odległość między blatami stolików (od ich brzegów) powinna wynosić min. 2 m, zaś 1 m w przypadku oddzielenia stolików przegrodami o wysokości minimum 1 m (ponad blat stolika).

  4. Zasadę, że przy jednym stoliku może przebywać rodzina lub osoby pozostające we wspólnym gospodarstwie domowym. W innym przypadku, w  celu zwiększenia bezpieczeństwa i dystansu między gośćmi proponowana jest redukcja osób przy stole o 20% względem standardowego usadzenia;  zalecane jest usadzanie gości po obu stronach stołu tak, aby goście nie siedzieli vis a vis siebie.

  5. Przestrzenie samoobsługowe (bary sałatkowe, stoliki z ciastami, tzw. „wiejskie stoły”, dozowniki do samodzielnego nalewania napojów, bufety, stoły wiejskie, bary, bary kawowe, chłodnie z lodami, stoły z tzw. live cooking (gotowanie na żywo)) możliwe do organizacji pod warunkiem wyznaczenia osoby do obsługi tych miejsc.

  6. Dostosowanie liczby kelnerów do liczby gości; 1 kelner na nie więcej niż 15 osób.  Przy serwisie dań do stołów zadbanie o obsługę gości przy danym stole przez tego samego kelnera lub przez ten sam zespół kelnerski.

  7. Zapobieganie tworzeniu się kolejek lub, jeżeli to niemożliwe, zapewnienie zachowania bezpiecznej odległości między osobami w kolejce np. za pomocą oznaczeń na podłodze.

  8. Zapewnienie odpowiedniej wentylacji zgodnie z wytycznymi dotyczącymi wentylacji restauracji, zarówno pod względem liczby wymian powietrza na godzinę, jak i ilości powietrza zewnętrznego doprowadzonego na godzinę.

  9. Dopilnowanie, aby filtry do klimatyzacji były regularnie czyszczone zgodnie z instrukcjami producenta.

  10. Jeżeli klimatyzowane powietrze jest używane do wentylacji – minimalizacja recyrkulacji, na ile to możliwe.

  11. Rekomenduje się jak najczęstsze wietrzenie pomieszczeń.

  12. Zwiększenie częstotliwości (rekomendowane co godzinę) czyszczenia i dezynfekcji powierzchni wspólnych, takich jak: toalety, poręcze, klamki, włączniki światła, uchwyty, poręcze krzeseł, podłogi, blaty.

I tutaj mamy istotną informację w kwestii: co w przypadku, gdy nie jesteśmy w stanie usadzać ze sobą tylko rodzin? Obcinamy ilość gości przy jednym stole o 20% (jako wyjściową biorąc pod uwagę standardową ilość miejsc). Zaleca się by goście nie siedzieli twarzą w twarz. Tutaj rozwiązanie jest banalnie proste! Nakrycia układamy nie typowo vis a vis a lekko “na zmianę. Tak by na wprost gościa była przestrzeń wolna a gdy spojrzymy lekko w lewo lub w prawo – siedział już inny gość. Co z wszelkimi bufetami? Tutaj kwestia mocno do dogadania się z samym lokalem. Jeśli bardzo zależy nam na słodkim stole lub czymś podobnym – byłby wskazany kelner do obsługi tegoż miejsca. Wiem, że cały urok gaśnie, gdy nie możemy sobie nałożyć tego, co nam wpadnie w oko ALE ja widzę jeden zdecydowany plus takiej opcji. Porządek! Zdecydowanie łatwiej utrzymać porządek, gdy ktoś to obsługuje. Nie demonizujmy więc z góry tego rozwiązania.

I to by było na tyle!

Pełne wytyczne dotyczące wesel znajdziecie tutaj: gov.pl/web/rozwoj/wesela-przyjecia a ja z całego serca zachęcam Was do słuchania własnej intuicji, pobycia trochę online i nabrania dystansu. Jeśli zdecydowaliście się by Wasz wielki dzień odbył się bez zmian – powierzcie go (wybranym przez Was osobiście) usługodawcom i ufajcie, że wszyscy uczestnicy uroczystości zachowają się odpowiedzialnie. 

To będzie rok inny niż wszystkie, bez wątpienia. Ale od nas samych, od Was, od Waszych gości, od podwykonawców ślubnych i całej naszej społeczności – wszystko zależy. Bezpieczeństwo i zdrowie są bezwzględnie najważniejsze. Musimy znaleźć w sobie siłę na elastyczność i kompromisy. Dla jednych niezauważalne, dla innych wielkie. Zdaję sobie sprawę, że nie wszyscy będą zadowoleni z możliwości, jakie będziemy mogli (jako branża ślubna) teraz proponować. Ale kochani – jeszcze kilka tygodni temu mogliśmy zaoferować jedynie przekładanie uroczystości lub ceremonię bez gości. 

Dbajcie o siebie, powodzenia!

Innych zainteresowało też:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *